Googlen tagien toiminnan voi halutessaan tarkastaa Chromeen asennettavalla Tag Assistant-lisäosalla sivuston julkaisun jälkeen. Klikkaa osaa yläpalkissa. Vihreä väri tagissa tarkoittaa, että se on asennettu oikein. Keltainen sitä, että joko asennuksessa on ongelma tai tagia ei ole julkaistu  Googlen hallinnassa.


HUOM! Mono on tehnyt päivityksen evästeisiin. Dataa (esim. Google Analyticsissä) kerätään vain jos käyttäjä on hyväksynyt sivuston evästeet. Jos evästeitä ei ole hyväksytty, Analytics antaa Tag Assistantissa virheilmoituksen "No HTTP response".

Google Analytics


Google Analytics on nettisivuille asennettava tagi, jonka kautta voi mm. seurata mitä kautta käivjät löytävät sivuille ja millaisia toimia he siellä suorittavat. Google Analytics kerää koodin  avulla tietoa nettisivukävijöiden määrästä, liikkeistä ja toimista sivuilla.


Google Analytics (UA-XXXXXXXXX-X) asennetaan kohtaan: Asetukset -> Google Analytics -> Google Analytics -tunnukset-kenttä (erillistä koodinpätkää ei tarvitse lisätä tätä kenttää käytettäessä). Kentän alta voi laittaa ruksin kohtaan "Siirrä Google Analytics -koodi seuraavan kohteen eteen: ".

Tag Manager (GTM-alkuinen tagi)


Tag manager helpottaa verkkosivuston tagien hallintaa ja nopeuttaa erilaisten markkinointikampanjoiden käynnistämistä.

Tag manageria voidaan pitää astiana, jonka sisään eri sovellusten tagit (web-analytiikka, konversion seuranta, uudelleenmarkkinointi ) pystytään keräämään.


Tag manager tunnus (GTM-XXXXX) asennetaan Monossa paikkaaan: Asetukset -> Google Analytics -> Google Tag Manager -tunnus- kenttä (erillisiä koodinpätkiä ei tarvitse tätä kenttää käyttäessä lisätä head- ja body-osioihin.)


Google Ads Remarketing


Uudelleenmarkkinoinnilla voi tavoittaa ihmisiä, jotka ovat aiemmin reagoineet verkkosivuston Sen avulla voi sijoittaa mainoksen strategisesti niin, että juuri nämä yleisöt näkevät ne selatessaan Googlen tai sen yhteistyökumppaneiden verkkosivustoja. 


Mikäli kyseessä on Remarketing tag, siitä pitäisi löytyä kommentti "Google Code for Remarketing Tag", sen jälkeen script-osio ja noscript-osio.


Google Ads- koodi asennetaan viimeiseksi kohtaan: Asetukset -> Globaalit HTML-tunnisteet -> Globaali HTML Body -tunniste

Global site tag (gtag.js)


Yleistä sivustotagia käytetään konversioiden seuraamiseen yhdessä toisen koodinpätkän (tapahtuma- tai puhelinnumerokoodinpätkän) kanssa.


Mikäli kyseessä on yleinen sivustotagi, siitä pitäisi löytyä kommentti "Global site tag - Google Ads", sen jälkeen 2 script-osiota.


Global site tag- koodi asennetaan viimeiseksi kohtaan: Asetukset -> Globaalit HTML-tunnisteet -> Globaali HTML Head -tunniste

Facebook pixel


Facebook-pikseli luodaan Facebook-mainostilillä ja se sisältää mainostilikohtaisen tunnisteen. Kun Facebook-pikseli on luotu ja asennettu sivustolle, se alkaa lähettää Facebookin mainosjärjestelmään tietoa verkkosivustolle suuntautuvista käynneistä ja toimenpiteistä, joita sivuston kävijät tekevät vierailunsa aikana. Facebook-pikselistä on merkittävää hyötyä, jos mainostaa Facebookissa. Facebook-pikselin käyttö avaa uusia, entistä tarkempia kohdentamismahdollisuuksia ja auttaa näyttämään mainoksia entistä useammin sellaisille Facebookin käyttäjille, jotka saattavat kiinnostua siitä, mitä heille ehdotetaan.


Mikäli kyseessä on Facebook pikseli, siitä pitäisi löytyä kommentti "Facebook Pixel Code" ja sen jälkeen script-osio ja noscript-osio.


Facebook pixel- koodi asennetaan kohtaan: Asetukset -> Globaalit HTML-tunnisteet -> Globaali HTML Head -tunniste


Snoobi


Snoobin koodit tulee laittaa Monossa kokonaan samalle riville, muuten Monon editorin parseri rikkoo sen. Eli poista koodista rivinvaihdot niin, että koko koodi on samalla rivillä.